zondag 23 januari 2022

Nieuws

Aalscholver onterecht onder vuur in Europees Parlement

Opinie

Vorige week publiceerde de Vogelbescherming een artikel over de aalscholver in reactie op een oproep van Europarlementariërs om de beschermde status van de aalscholver op te heffen. Het zou 'te goed gaan' met deze soort.
Onderzoek laat een heel ander beeld zien, stelt de Vogelbescherming: "De aalscholver dankt zijn naam aan het eten van aal, de inmiddels zeer bedreigde paling. Toch eet de aalscholver voor het grootste gedeelte vis die voor de commerciële visserij oninteressant is. Het menu van de aalscholver bestaat voor 70% uit pos en blankvoorn, soorten waar geen enkele vraag naar is."  RAVON onderschrijft deze bevindingen.

Aalscholvers jagen waar wij het ze makkelijk maken. Een stuw in de rivier bijvoorbeeld, zorgt voor een ophoping van vissen die niet kunnen migreren. Met het afschieten van aalscholvers begeef je je daarom niet op de weg naar gevarieerde en gezonde vispopulaties. Daarvoor moeten habitats diverser en dynamischer worden; denk aan getijdenzones, overstromingsvlakten, variatie in stroming en structuren in het water, zoals planten en hout. Vissen moeten daarnaast hun leefgebieden kunnen bereiken zonder vast te lopen. Het watersysteem moet daarom verder ontsnipperd worden, er zijn nog steeds veel obstakels en slecht werkende vispassages.

Foto: Arthur de Bruin