dinsdag 23 april 2019

Stages

Stichting RAVON doet onderzoek aan amfibieën, reptielen en vissen. In het onderzoeksprogramma staan op dit moment de onderstaande thema's centraal. Voor de verschillende items stellen we onderzoeksvragen op waarvoor vervolgens projecten worden geïnitieerd.

Voor zowel de bachelor- als masterfase formuleren we specifieke onderzoeksvragen, die een substantiële bijdrage leveren aan het overkoepelende onderzoek.

Onderwerpen

Bescherming

Ons landschap is in de loop der eeuwen steeds verder versnipperd. Door de aanleg van wegen, kanalen en steden zijn natuurgebieden van elkaar geïsoleerd geraakt. Dit heeft gevolgen voor de mobiliteit van dieren en planten. Om geïsoleerde gebieden weer met elkaar te verbinden wordt (werd) in Nederland de Ecologische Hoofd Structuur gerealiseerd. Hiertoe worden overal in het land onder andere faunapassages aangelegd om barrières op te heffen.

Item: adder

• Populatie-onderzoek reptielen, waaronder de adder op de zuidelijke Veluwe
    Karteren reptielenpopulatie op de Doorwerthse heide (ten noorden van het ecoduct) om daar de actuele status te bepalen van de reptielenpopulatie. Onderzoek middels vangplaten voor de slangenpopulatie en hazelworm, zichtwaarnemingen voor hagedissen. Onderzoek naar hibernacula op de Wolfhezerheide (individuele herkenning d.m.v. kopschilden). Afnemen van wangslijmmonsters om de genetische diversiteit onder de adderpopulatie Wolfhezerheide te kunnen bepalen.

Optioneel: (winter) kan eventueel ook in een korte stage van ca 3-4 weken: bepaling succespercentage zandhagedis-legsels d.m.v. opgraven van al dan niet uitgekomen clusters eieren op geschikte eiafzet-plaatsen.

NIVEAU: HBO, Universitair (duo)
    PERIODE: ingevuld
    BEGELEIDER(S): Raymond Creemers

Item: knoflookpad

Stichting RAVON is in 2012 gestart met een aantal pilots met betrekking tot het bijplaatsen en herintroductie van knoflookpad. Dit omdat ondanks vele maatregelen die de afgelopen 10 jaar in de leefgebieden zijn genomen de knoflookpad in een aantal gebieden toch niet in staat was uit het dal te kruipen. Tijdens deze stage breng je de wateren in kaart die zijn gekoloniseerd en waar voortplanting plaatsvindt. In april mei wordt geluisterd naar knoflookpadden om vervolgens met fuiken larven te gaan vangen.

• Herintroductie en kweek knoflookpad in Artis
    De knoflookpad is in Nederland zeer zeldzaam geworden. Daarom is in 2012 besloten te starten met een herintroductie en bijplaatsingsprogramma van deze soort. In de Provincie Noord-Brabant wordt sinds 2012 in drie gebieden een pilotstudie uitgevoerd. Dit zijn: ’t Merkske, ’t Hurkske en het Strijper Aa gebied & Gastelse heide. In deze gebieden worden nu al vier jaar lang larven van de knoflookpad vrijgelaten om populaties te versterken of nieuwe op te bouwen. De larven van de knoflookpad worden in Artis Natura Magistra in Amsterdam opgekweekt om daarna in de natuur te worden vrijgelaten. Omdat de larven nogal gevoelig zijn, is dit een nauwgezette arbeid. Voor de periode april tot en met juli is er nog een stageplaats vrij voor iemand die kan assisteren bij het veldwerk en het kweekstation in de dierentuin.

NIVEAU: MBO
    PERIODE: april - half juli
    BEGELEIDER(S): W. Bosman & R. Struijk en medewerkers Artis

• Voortplantingssucces knoflookpad
    Stichting RAVON is in 2012 gestart met een aantal pilots met betrekking tot het bijplaatsen en herintroductie van knoflookpad. Dit omdat ondanks vele maatregelen die de afgelopen 10 jaar in de leefgebieden zijn genomen de knoflookpad in een aantal gebieden toch niet in staat was uit het dal te kruipen. Tijdens deze stage breng je in een gebied de wateren in kaart die door de knoflookpad zijn gekoloniseerd en waar voortplanting plaatsvindt. In april-mei wordt geluisterd naar knoflookpadden om vervolgens met fuiken larven te gaan vangen.

PERIODE: maart - augustus
    BEGELEIDER(S): Wilbert Bosman en Richard Struijk

• Voortplantingsgedrag van de knoflookpad
    De knoflookpad roept onder water en dat maakt het moeilijker om hem te horen en het aantal roepende dieren in te schatten. Onderzoek naar de kooractiviteit vindt meestal vanaf een uur na zonsondergang plaats. Is dit wel het beste moment om naar knoflookpadden te gaan luisteren en welke rol speelt temperatuur bij de voortplantingsactiviteit van de knoflookpad. In 2016 is een eerste pilot gedaan om dagelijks 24 uur de kooractiviteit te registreren. Dat heeft interessante resultaten opgeleverd. In het voorjaar van 2019 willen we het experiment voortzetten en de methodiek verbeteren in een gebied in de buurt van Nijmegen

NIVEAU: HBO, WO
    PERIODE: veldwerk maart - juli; analyse: hele jaar
    BEGELEIDERS: Wilbert Bosman en Baudewijn Odé

Item: kamsalamander

• Ecologisch onderzoek aan de kamsalamander in de Ooijpolder
    Het waterpeil van de Waal bepaalt binnen- en buitendijks de waterstand in wateren in een uiterwaard. Het verloop kan zeer grillig zijn en verloopt jaarlijks anders. Dit beïnvloedt tijdens de voortplantingsperiode de bezetting van wateren en jaarlijks de structuur van de populatie. In 2011 is een aanvang gemaakt met dit onderzoek. Inmiddels zijn ook in 2014, 2017 en 2018 onderzoeken uitgevoerd. Langzamerhand wordt een beeld verkregen wat de invloed is van het voorjaars peil in de rivier op de bezetting van wateren tijdens de voortplantingsperiode van de kamsalamander. In 2019 wordt het onderzoek nogmaals gedaan.

PERIODE: maart - augustus
    BEGELEIDERS: Wilbert Bosman

• Ontwikkeling Chance of Occurance Index voor kamsalamander
    Vanaf 2009 zijn in tien kerngebieden van de kamsalamander in Nederland wateren onderzocht op aan- of afwezigheid van de kamsalamander. Daarnaast zijn van alle wateren ecologische data van de aquatische - en de terrestrische habitat verzameld. Inmiddels bevat de dataset van meer dan 1000 locaties informatie over wateren en de directe omgeving. Een analyse van deze data met “R” moet laten zien wat het optimale habitat voor een kamsalamander is. Doel is een Chance of Occurance Index te ontwikkelen die de kans op aanwezigheid van kamsalamander voorspelt, maar ook laat zien hoe een leefgebied habitat kan worden verbeterd.

NIVEAU: WO
    PERIODE: hele jaar
    BEGELEIDERS: Wilbert Bosman en Frank Spikmans (RAVON), Eelke Jongejans (RU)

Item: muurhagedis

• Habitatgebruik in een compensatiegebied in Maastricht
    De muurhagedis is een warmte minnende soort die in Nederland van nature uitsluitend in Maastricht voorkomt. In 2008 zijn in een leefgebied op een oude spoorlijn maatregelen genomen om schadelijke effecten van de renovatie van de spoorlijn te compenseren. De populatie herstelt zich hier sindsdien langzaam maar zeker. Middels deze stage willen we in meer detail onderzoeken hoe het gebied gebruikt wordt door de muurhagedis, hoe groot de werkelijke populatieomvang nu is en welke factoren van invloed zijn op het voortplantingssucces.

NIVEAU: HBO of WO
    PERIODE: momenteel niet beschikbaar
    BEGELEIDER: Frank Spikmans en Wilbert Bosman
    Maastricht. Bezit van rijbewijs strekt tot aanbeveling of in Maastricht of omgeving wonend.

Item: herpetofauna algemeen

• Lengte en gewicht metingen Nederlandse herpetofauna
    Wat weegt een Nederlandse gewone pad? Hoe lang wordt een kamsalamander? Hierover bestaan geen nationale overzichten. We zoeken studenten die dit willen onderzoeken, middels het napluizen van alle literatuur en het doen van veldstudies.

NIVEAU: WO (soortkennis essentieel)
    PERIODE LITERATUURSTUDIE: jaarrond.
    PERIODE VELDWERK: tijdens activiteitsperiode amfibieën en reptielen.
    BEGELEIDER: Annemarieke Spitzen

• Veluwse ecoducten en verkeersslachtoffers

In 2017 en 2018 is onderzoek uitgevoerd naar het geschiktheid en het gebruik van enkele Zuid-Veluwse ecoducten i.r.t. reptielen en amfibieën. In 2019 wordt het onderzoek voortgezet en waarschijnlijk afgerond. Er dient op gestructureerde wijze veel veldwerk te worden verricht naar o.a. rugstreeppad, zandhagedis, hazelworm, gladde slang en ringslang. Aanvullend wordt onderzoek verricht naar de aanwezigheid van verkeersslachtoffers bij één van de ecoducten; het blijkt dat hier een hotspot aan slachtoffers aanwezig is. Een innovatieve en nog niet eerder in Nederland toegepaste methode zal hierbij worden ingezet om looproutes van dieren op de weg te bepalen.

NIVEAU: HBO - WO (soortkennis essentieel)