zondag 22 mei 2022

Stages

Stichting RAVON doet onderzoek aan amfibieën, reptielen en vissen. In het onderzoeksprogramma staan op dit moment de onderstaande thema's centraal. Voor de verschillende items stellen we onderzoeksvragen op waarvoor vervolgens projecten worden geïnitieerd.

Voor zowel de bachelor- als masterfase formuleren we specifieke onderzoeksvragen, die een substantiële bijdrage leveren aan het overkoepelende onderzoek.

Onderwerpen

Exoten

De tijd dat de verspreiding van organismen zich beperkte tot hun oorspronkelijke continent is al lang voorbij. Door schepen, vliegtuigen, handel, aanleg van nieuwe kanalen etc. bereiken soorten tegenwoordig continenten of gebieden die voorheen onbereikbaar waren. Dit heeft allerlei gevolgen voor de inheemse flora en fauna en de samenstelling van ecosystemen. Sommige exoten zijn invasief en daarom ongewenst. Anderen vormen niet acuut een probleem maar veranderen wel de samenstelling binnen een ecosysteem. Bij RAVON houden we ons als het gaat om exoten vooral bezig met exotische riviervissen, chytridiomycose, zonnebaars, Amerikaanse stierkikker en Italiaanse kamsalamander.

Item: Verspreidingsafstanden van vijverplanten en -dieren

• Op welke schaal worden vissen, waterplanten en amfibieën verplaatst door tuinvijverbezitters in Nederland
    Wij, een samenwerking tussen de RU (Department of Animal Ecology and Physiology & Experimental Plant Ecology), RAVON en het Helsinki Institute of Sustainability Science zoeken een gemotiveerde student voor gedegen data-analyse. In 2017 is een vragenlijst uitgezet om te vragen of mensen met tuinvijvers planten en dieren van en naar hun tuinvijver verplaatsen. Het doel van deze enquête is informatie te verkrijgen over de frequentie van deze verplaatsingen en inzicht te krijgen in de afstanden waarover dieren en planten worden verplaatst. Deze informatie is interessant in het kader van de verspreiding van ziekteverwekkers en het transport van niet-lokale genen over het land. De gegevens zijn nog niet geanalyseerd.
    SOORT WERK: Data-analyse
    NIVEAU: MSc
    PERIODE: 4 - 6 maanden, startdatum is flexibel
    VAARDIGHEDEN EN KWALIFICATIES: Wij zoeken een student die ervaring heeft met GIS en affiniteit heeft met het analyseren van enquêtes. We zoeken iemand die zelfstandig kan werken. De vragenlijst was in het Nederlands, dus het is een voordeel als je Nederlands kunt lezen.
    INFORMELE VRAGEN: kunnen worden gericht aan Eelke Jongejans (Eelke.Jongejans@ru.nl) en Annemarieke Spitzen (a.spitzen@ravon.nl).

Vorig artikel Communicatie