dinsdag 23 april 2019

Stages

Stichting RAVON doet onderzoek aan amfibieën, reptielen en vissen. In het onderzoeksprogramma staan op dit moment de onderstaande thema's centraal. Voor de verschillende items stellen we onderzoeksvragen op waarvoor vervolgens projecten worden geïnitieerd.

Voor zowel de bachelor- als masterfase formuleren we specifieke onderzoeksvragen, die een substantiële bijdrage leveren aan het overkoepelende onderzoek.

Onderwerpen

Exoten

De tijd dat de verspreiding van organismen zich beperkte tot hun oorspronkelijke continent is al lang voorbij. Door schepen, vliegtuigen, handel, aanleg van nieuwe kanalen etc. bereiken soorten tegenwoordig continenten of gebieden die voorheen onbereikbaar waren. Dit heeft allerlei gevolgen voor de inheemse flora en fauna en de samenstelling van ecosystemen. Sommige exoten zijn invasief en daarom ongewenst. Anderen vormen niet acuut een probleem maar veranderen wel de samenstelling binnen een ecosysteem. Bij RAVON houden we ons als het gaat om exoten vooral bezig met exotische riviervissen, chytridiomycose, zonnebaars, Amerikaanse stierkikker en Italiaanse kamsalamander.

Op dit moment zijn er voor dit onderwerp geen stages beschikbaar