donderdag 9 mei 2024

Steun een goed doel, steun RAVON!

Waterplanten_Groot blaasjeskruid Arthur de Bruin

RAVON (Reptielen Amfibieën Vissen Onderzoek Nederland) is al 35 jaar dè natuurorganisatie en kennis-autoriteit zonder winstoogmerk, die de reptielen, amfibieën en vissen van ons land beschermt en ze een stem geeft. Deze soorten zijn kwetsbaar en verdienen net zoveel aandacht als een panda, een zeearend of een madeliefje, vinden wij. Wist je dat RAVON een goed doel is dat je kunt steunen?

Samen voor de natuur
We zetten ons niet alleen in voor onze soortgroepen, maar ook voor het bredere belang van de natuur. We werken daarbij samen met een groot netwerk aan vrijwilligers, instellingen, overheden en bedrijven. Impact maken voor de natuur, natuurherstel- en behoud, daar gaat het om. Maar dat kunnen we natuurlijk niet alleen. Jij kunt ons daarbij helpen!

RAVON beschermt
Bij RAVON werken voornamelijk ecologen en biologen, die onderzoek doen naar soorten als de ringslang, de aal of de knoflookpad. Of het nou gaat om het verbeteren van vismigratie, het helpen oversteken van kikkers en padden of het monitoren van bedreigde soorten; bij alles wat de medewerkers van RAVON doen staat soortbescherming voorop.

Open vizier
Daarbij zijn we zo transparant mogelijk; ieder jaar maken we een jaarverslag met een financiële paragraaf. Daarnaast publiceren we de gratis RAVON-balans; hèt jaarlijkse overzicht over hoe het gaat met de reptielen, amfibieën en vissen van ons land.

Zegenvissen bij de kier, Haringvliet

Goed doel en keurmerk
ANBI logoRAVON heeft een ANBI status (Algemeen Nut Beogende Instelling) en jij kunt RAVON steunen als een goed doel. Want onze natuur kan jouw steun heel goed gebruiken. Iedere donatie, groot of klein, is van belang en komt ten goede aan onze soorten en hun omgeving. Naast het doen van een donatie kun je ook meedoen aan een telproject.

Doneer aan RAVON

Wat doet RAVON?

RAVON onderzoekt en beschermt inheemse reptielen, amfibieën en vissen. We doen dus onderzoek, delen kennis en advies, voeren projecten uit en sturen op beter beleid en wetgeving; eigenlijk teveel om zo even op te noemen. Toch een kleine greep uit waar we ons mee bezig houden:

Ons vissenteam checkt bijvoorbeeld de werking van vispassages. Daarnaast monitoren we de palingstand met honderden vrijwilligers. Belangrijk werk, want hierdoor weten we hoe het met deze bedreigde soort gaat. Ook maken we ons sterk voor de aanleg van aalreservaten; een soort oases waar de soort kan herstellen. En we doen onderzoek naar allerlei inheemse soorten, zoals de kwabaal, de beekprik en de grote modderkruiper.

Ons reptielen- en amfibieën ​​​​​​-team onderzoekt soorten als de ringslang, de gladde slang, de knoflookpad of de hazelworm. Als we weten waar deze soorten voorkomen, kunnen we populaties en hun leefgebied beter begrijpen en beschermen. We roepen daarbij vaak de hulp van het publiek in; samen met onze vrijwilligers doen zij waardevolle waarnemingen die ons belangrijke informatie geven over de natuur. Via websites als padden.nu houden werkgroepen door het hele land bij hoeveel padden meedoen met de paddentrek.

Op de bres
We zetten ons gevraagd èn ongevraagd in voor de natuur en onze soorten. Zo zijn er in de afgelopen twee jaar naar aanleiding van ons onderzoek drie moties ingediend in de Tweede Kamer (motie 1, motie 2, motie 3) die direct ten goede komen aan een beter leven voor onze zoetwatervissen.

Onze prachtige (onder)waternatuur in beeld
Natuurfilmer en visonderzoeker Arthur de Bruin maakte voor RAVON een aantal korte filmpjes die de schoonheid van de Nederlandse "onderwaternatuur" prachtig in beeld brengen.