dinsdag 23 april 2024

Waterwerkgroep Laarbeek

De waterwerkgroep Laarbeek bestaat uit een groep enthousiaste mensen die verschillende keren per jaar de onderwaterwereld van Laarbeek en omgeving in kaart brengen. Dit doen we door met professionele schepnetten poelen, vennen, sloten en beken te inventariseren. Het is altijd weer spannend welke soorten amfibieën, vissen of kleine waterdiertjes in je net belanden. Als waterwerkgroep zijn we onderdeel van IVN Laarbeek, maar werken we ook samen met RAVON. Zo stemmen we de locaties af waar we onderzoek gaan doen of soms gaan we juist op zoek naar aandachtsoorten waar RAVON meer gegevens over wil verzamelen.

Ben jij nieuwsgierig naar wat er aan bijzondere waterdieren in de omgeving van Laarbeek leven? Of ben je gewoon benieuwd wat er aan soorten onder water leeft als je langs een sloot of beek wandelt? Ga dan een keer mee op pad met de waterwerkgroep. We gaan gemiddeld 12 keer per jaar op pad tussen maart en november. Een activiteit duurt ongeveer 3 uur. We komen op de meest mooie plekjes van Laarbeek. Een paar deelnemers zijn actief aan het vissen met professionele schepnetten en soms staan ze zelfs met een waadpak in de sloot. De andere helft bekijkt de vangst in een cuvet (klein aquarium) en probeert de soorten vissen, amfibieën en kleine waterdiertjes op naam te brengen middels naslagwerken en zoekkaarten. Kennis en/of ervaring is niet nodig. Plezier, enthousiasme en genieten van wat de natuur te bieden heeft staat voorop.

De verzamelde data van de verschillende soorten wordt opgeslagen in Telmee.nl en komt uiteindelijk in de nationale database flora en fauna. Het CBS kan op basis van alle data die landelijk verzameld wordt trends bepalen hoe het met de verspreiding van de soorten is gesteld. Hier worden ook de rode lijsten op gebaseerd. Het geeft voldoening dat je met je hobby op deze manier een belangrijke bijdrage kunt leveren aan de verspreidingsgegevens van soorten en inzicht in de toestand van de Biodiversiteit.

Agenda

Excursie Waterwerkgroep Laarbeek - Schevelingse loop / Aarle-Rixtel

Waterwerkgroep Laarbeek

Datum & tijd: 26-8-2023 14:00

De Waterwerkgroep Laarbeek is een groep enthousiaste liefhebbers van de waternatuur. Eens per 3 weken doen ze onderzoek in poelen, vennen, beken en sloten in de omgeving van Laarbeek. Meestal staat een bijzondere soort centraal waar ze naar op jacht gaan, bijvoorbeeld de kamsalamander, grote modderkruiper of rivierdonderpad. Maar soms worden ook nieuwe wateren of niet eerder onderzochte wateren bezocht om te beoordelen of daar bijzondere of beschermde soorten aanwezig zijn.

Wil je meer leren over de onderwaterwereld of lijkt het je gewoon leuk om met een van de activiteiten mee te gaan, meld je dan aan via waterwerkgroep@ivnlaarbeek.nl. Kennis van waterdieren is niet nodig.

251 Waardeer dit artikel