vrijdag 29 maart 2024

Poelenwerkgroep Eindhoven

Verspreid over het grondgebied van de gemeente Eindhoven liggen meer dan 150 poelen, vooral langs de rand van de stad. Van Aanschot tot de Stratumse heide en van Bokt tot Genneper Parken. Het zijn kleine, ondiepe poelen, die geschikt zijn als voortplantingswater voor kikkers, padden en watersalamanders. Ook waterplanten, kleine waterdiertjes (zoals waterkevers, slakjes en spinnetjes) en libellen profiteren van de poelen.

Beheer poelen
In juni 1992 richtten leden van IVN, KNNV, RAVON Noord-Brabant, Vogelwerkgroep De Kempen en medewerkers van de gemeente Eindhoven Poelenwerkgroep Eindhoven op voor beheer, ontwikkeling en monitoring van deze amfibieënpoelen. Poelenwerkgroep Eindhoven is onderdeel van Stichting Stadsnatuur Eindhoven.

Poelenadoptieprogramma
Sinds 1999 kent Eindhoven het Poelenadoptieprogramma. Basisscholen krijgen de mogelijkheid om een poel te adopteren. Inmiddels doen 35 basisscholen hier structureel aan mee. De kinderen helpen met het monitoren en beheren van een eigen poel in de buurt van hun school. Voor meer informatie en hun natuuravonturen: www.facebook.com/poelenineindhoven

Monitoren
Om te volgen welke amfibieën gebruik maken van de poelen gaan de poelenwerkgroepers van eind februari tot juli in kleine groepjes op stap, bewapend met schepnet en zaklamp, om gegevens te verzamelen. Dit gebeurt meestal 's avonds in het donker, omdat dan de meeste amfibieën actief zijn.

De kennis van verspreiding geeft waardevolle informatie over hoe het met de verschillende soorten amfibieën gaat, zowel gewone soorten als bruine kikker en gewone pad, maar ook voor minder gewone alpenwatersalamander, vinpootsalamander en de heikikker./p>