zaterdag 15 december 2018

Beekdonderpad

Cottus rhenanus

Beekdonderpad Cottus rhenanus Jelger Herder

De beekdonderpad is een zeer zeldzame vis die leeft in kleine snelstromende beken met een bodem van grind en stenen. Hij Nederland is zijn voorkomen beperkt tot de Geul, de Berkel en de Aastrang.

De beekdonderpad is een bodemvis uit de familie van de donderpadden (Cottidae).

Kenmerken:

• Brede afgeplatte kop, grote bek en zeer grote borstvinnen.
  • Flanken zijn, afhankelijk van de bodemkleur waar ze zich op bevinden, bruin tot grijskleurig met donkere vlekkerige banden dwars op het lichaam.
  • Tot circa 13 centimeter lang.

Het onderscheid met de sterk gelijkende rivierdonderpad is te maken doordat de huid van jonge beekdonderpadden (< 6 centimeter) alleen kleine zichtbare en voelbare stekeltjes ter hoogte van de borstvin heeft, jonge rivierdonderpad heeft zowel op de rug als de flanken stekeltjes. Het onderscheid met de gelijkende uitheemse grondelsoorten (marmergrondel, Kesslers grondel, zwartbekgrondel) is te maken doordat de buikvinnen van deze soorten zijn vergroeid tot een zuignap, bij beekdonderpad zijn ze gescheiden. Voor meer informatie over gelijkenissen en verschillen wordt verwezen naar de herkenningskaart bodemvissen.

Beekdonderpad Cottus rhenanusJelger Herder

De soort is nachtactief. Overdag verschuilen de dieren zich tussen stenen en boomwortels. Beekdonderpad paait in de periode maart-april. Het vrouwtje legt haar eitjes in een holte tussen stenen welke door het mannetje bewaakt wordt.

De beekdonderdpad leeft in kleine snelstromende beken met een bodem van grind en stenen. De soort is nachtactief en eet prooien zoals vlokreeften, waterpissebedden, muggenlarven, kleine visjes of visseneieren. Overdag verschuilen de dieren zich tussen stenen en boomwortels. Beekdonderpad paait in de periode maart-april. Het vrouwtje legt haar eitjes in een holte tussen stenen welke door het mannetje bewaakt wordt.

Beekdonderpad Cottus rhenanus Jelger Herder

Beekdonderpad komt voor in snelstromende beken binnen het stroomgebied van de Rijn en de Maas. In Nederland is de verspreiding van beekdonderpad beperkt tot enkele beken; de Geul, de Berkel en de Aastrang.

Beekdonderpad Cottus rhenanus Verspreidingskaart RAVON

Omdat de beekdonderpad in Nederland een zeer beperkt leefgebied heeft, is deze kwetsbaar. De soort is gevoelig voor lage zuurstofgehalten, verontreiniging met zware metalen en het verdwijnen van habitat door beeknormalisatie. De huidige leefgebieden van beekdonderpad in Nederland zijn middels stuwen gescheiden van het leefgebied van rivierdonderpad. Doordat exotische grondels concurrentiekrachtiger zijn vormt het passeerbaar maken van deze stuwen een mogelijke bedreiging voor de beekdonderpad. De soort in Nederland is beschermd onder de Wet natuurbescherming en internationaal beschermd middels de Bern Conventie (bijlage 2). Daarnaast is de beekdonderpad opgenomen als 'gevoelig' op de Rode Lijst (Staatscourant, 2015 nr. 36471).

Beekdonderpad Cottus rhenanus Blik onder Water